Monday, August 31, 2009

GAYA STREET




hari Ahad 30/8/2009 aku dengan bro Suhaimi pergi shoot di Gaya street. Untuk shoot kali ni aku bangun seawal jam 5.30, sembahyang subuh dan jam 7 pagi aku dah terpajak di Tamu Gaya ini. Plan nak ambil foto journalism yang ada cerita di sebalik gambar yang di ambil. Memang aku akui selama ini aku ambil gambar point and shoot saja. Tiada perancangan dan tiada kesabaran. Dari outing ni aku blajar erti kesabaran dan perancangan yang teliti untuk dapatkan sekeping gambar yang memberi impak. Namun untuk outing ni lighting x berapa baik dan mendung saja. so terpaksalah tunggu dan tunggu sehingga dapat lighting yang diinginkan. aku betul2 praktikkan penggunaan spot metering untuk keadaan lighting yang contrast. thanks to Pok Nik.. aku cuba jugak follow seorang budak kecik dan tunggu untuk capture dia pegang belon. punyalah lama tunggu, budak tu x juga pegang belon tu . so melepaslah. iskiskiskisk. aku dah kira macam paparazi pulak untuk shoot budak ni. mujurlah bapak dia x perasan, kalu tidak ada yang kena bedal nanti.. cabut trus... Dalam sibuk menembak, sempatlah jugalah aku membeli apa yang berkenan dan apa yang menarik minat aku di tamu Gaya ni ialah anak kucing yang dijual. punyalah comel plus dengan hidung kemek pulak tapi harga...punyalah mahal lebih Rm1000 seekor. shoot kali ni aku puas hati walaupun x cukup tidur dan balik shoot terus berdengur ......zzzzzzzz

0 comments: