Monday, April 12, 2010

SUMANDAK TERAKHIR






Assalamualaikum wbt..
Seperti yang dijanjikan dalam entry sebelum ini aku akan post gambar-gambar outing Perempuan Melayu Terakhir @ Sumandak Terakhir. Outing kali ni memerlukan perancangan yang teliti dan rapi. Kena fikir pasal wadrobe, aksesori orang dulu-dulu ( nyiru) dan banyak lagi. susah nak dapat wadrobe dan aksesori yang betul-betul kena dengan tema. Bagi aku apa yang dirancang berjalan dengan lancar dan sebarang kekurangan sikit-sikit tu perkara biasalah. sebabnya aku bukan shoot untuk cover magazine @ tugasan yang berbayar. bagi aku yang penting peserta outing dapat belajar tentang komposisi, angle dan teknik pencahayaan. Sebenarnya outing kali ini adalah lanjutan pembelajaran dari kursus off - flash dari saudara Saluddin Ismail. Aku cuba untuk hidupkan group photographer di Keningau dan seterusnya dapat mengenali antara satu sama lain. barulah meriah sikit. Untuk pengetahuan pembaca blog Gomogi Photography, aku pilih tema ini sebab antaranya :

1. Untuk hidupkan kembali elemen zaman dulu-dulu
2. untuk ketengahkan elemen kain batik yang begitu menarik
3. Menyuburkan tradisi berpakaian dulu-dulu yang memang cantik dan ayu
4. Bagi kesedaran sikit pada generasi baru yang sebenarnya pakaian baju kurung dan sarung kain batik dapat menyerlahkan lagi keayuan seseorang pemakai.

Seramai 4 orang photographer yang hadir pada sesi outing dan yang lain ada komitmen lain selain guru sidang petang kena mengajar masa tu. takpelah yang penting shooting berjalan dengan lancar. Pemilihan lokasi shooting cukup simple dan kalau dilihat dengan mata kasar memang tidak cantik . tepi kubur lagi tu.. tapi itulah kepentingan kreativiti seseorang photographer untuk jadikan sesuatu tempat yang tidak cantik di mata kasar manusia kepada hasil gambar yang luar biasa. Oklah terima kasih kepada semua photogapher yang terlibat dalam outing kali ini. Enjoy... SALAM.

Photographer : Mazlan, Ambrose, Raini dan Atielin
Talents : Liselle, Cynthia, dona dan Atika
Wadrobe : mazlan, Atielin dan Talent
Location : Tepi kubur Bingkor
Editing : Mazlan
Crews : Barry, Josue, Sanggaria, Enddra & Calsend

Mazlan
Founder Gomogi Photography
Website : www.gomogiwedding.blogspot.com
email : mazlan76@gmail.com
hp : 013-9813107 / 013-8813107
Mini Gallery : no. 126, Lorong 2E, Taman Jutaya 2, Keningau Sabah

0 comments: